Új KRESZ (és nem csak KRESZ) a kerékpárosok védelmében…

szerző: BringaMánia
Létrehozva: 2010. 12. 27.
Küldés emailben Nyomtatás

2010-ben változott a KRESZ, az új szabályokkal a kerékpárosokat valamint a gyalogosokat is védeni kívánja a rendeletet alkotó szerv. El lehet filozofálni a változások következményeiről, a közlekedő feleket érő új hatásokról, várható tapasztalatokról, de alábbi cikkünkben inkább a paragrafusokra koncentrálunk, valamint a gyakorlati alkalmazásra, mire érdemes odafigyelni biztonságunk és a közlekedésben részt vevő partnereink biztonsága érdekében.

Van helyed az úton…

Gyakorlati szempontból a legfontosabb változás az új KRESZ-ben, hogy nem kényszeríti a kerékpárost szorosan az úttest jobb szélére, ami több módosításban is visszaköszön. A jobbra tartási kötelezettség egyenes haladás esetén természetesen továbbra is minden esetben érvényben van, a hangsúlyt a „szorosan” szó elhagyására helyezték, belátva, hogy a rossz minőségű utakon, csatornafedeleken keresztül a kerékpárosnak is szüksége van némi mozgástérre, hogy korrigálja az esetlegesen kialakuló veszélyes helyzeteket.

Szintén új, hogy a kerékpárosok álló járművek mellett előre sorolhatnak. A forgalmi okokból – pl. a piros lámpánál – álló járművek mellett jobbról haladhatnak előre. Ez akkor lehetséges, ha elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelző járműveket. Így elkerülhető, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A kocsisorok között azonban csak a motorkerékpárosok tehetik ugyanezt. Új útburkolati jel az előretolt kerékpáros felállóhelyet jelző felfestés a balra kanyarodó kerékpárosok számára. Fontos, hogy az előretolt helyre csak annyi kerékpáros soroljon, ahány át is fér a zöld jelzés alatt. A felállóhelyre a kerékpárosok már nem csupán a kerékpársávon, hanem az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon is megérkezhetnek.

47

A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármű egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.
Az autóbusz forgalmi sávban, ha azt az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetén – és csak akkor – a kerékpáros közlekedhet. 
Az úttesten, burkolati jellel kijelölt kerékpáros nyom jelzi a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelületet. A nyitott kerékpársávot – amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv – az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi. 
Ez egy új burkolati jel, korábban ilyennel nem találkoztunk az utakon. A nyitott kerékpársávot más járművek irányváltoztatáskor vehetik igénybe, az erre vonatkozó szabályok betartásával. Jobbra kanyarodásnál például minden járműnek a nyitott kerékpársávot kell igénybe vennie, a kerékpárforgalom akadályozása nélkül. A kerékpáros pedig balra kanyarodásra felkészülés céljából elhagyhatja a nyitott kerékpársávot. Ez a lehetőség a kerékpárosoktól és az autósoktól egyaránt fokozott körültekintést és óvatosságot igényel, mert az egy- vagy kétsávos úton a balra kanyarodás kerékpárral rendkívül balesetveszélyes.

48

Enyhültek az egyirányú utcák ellenkező irányú használatának feltételei - amit sajnos sokan félreértenek. Lényegi változást nem hozott az új KRESZ, mert a főszabály szerint az egyirányú utcába szemből TOVÁBBRA SEM LEHET kerékpárral behajtani! Kivéve, ha azt tábla külön jelzi.
A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkező irányból két feltétel egyidejű fennállása esetén. Ehhez a lehetőséget kiegészítő táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva – ha azt kiegészítő tábla jelzi. Vagyis külön jelzés hiányában továbbra sem lehet behajtani az egyirányú utcákba szemből.
A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülőkre ott, ahol ez nem veszélyezteti sem őket sem a gépjárműforgalmat.
Az olyan kereszteződések előtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából – az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedő – kerékpáros hajthat ki, a közútkezelő köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztető jelzőtáblát is kihelyezni.

Újdonság a KRESZ-ben, hogy a gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja, veszélyeztetheti. Ez teljesen új szabály, korábban a KRESZ nem tartalmazott a kerékpárforgalom segítésére ilyen határozott figyelmeztetést a gyalogosok számára a körültekintő és elővigyázatos közlekedés érdekében.

Új sebességkorlátozások kerékpárosoknak:

- lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel, és utast nem szállít: 50 km/óra,
- lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra,
- kerékpárúton közlekedő járművel: 30 km/óra,
- gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel: 20 km/óra.
A kerékpárokra vonatkozóan korábban egységesen 40 km/óra sebességkorlátozás volt érvényben, teljesen új a szabályban a lakott területen kívüli kétféle sebességkorlát bevezetése, valamint új a gyalog- és kerékpárúton meghatározott 20 km/óra sebességkorlát is. A fejvédő sisak használatát a jogszabály nem írja elő minden esetben, de ajánlott a viselése, mert útközben lehetnek váratlan, fejsérülést okozó akadályok (például belógó faágak).

Mire figyeljünk a gyakorlatban:

A legújabb módosítások egyértelműen azt célozzák, hogy a kerékpárost minél inkább egyenrangú félként fogadják el a forgalomban. Sajnos, ha egyáltalán felvetődik, hogy a közlekedésben részt vevőket a közlekedési eszközük alapján ítéljék meg egymáshoz képest, azzal még sokkal inkább a távol-kelethez hasonlítunk, mint a modern nyugathoz. A jogalkotó mindenestre lépett, és ez üdvözlendő, azonban – bár ne legyen igazunk – sokat ettől nem fog változni a helyzet, pár oldallal korábban nagy igazságot olvashatunk: várjunk 100 évet…

Fontos, hogy az új szabályok ellenére ne higgye azt a kerékpárral közlekedő kedves olvasó, hogy most aztán övé a világ, sőt legyen még óvatosabb, mert egy ilyen átálláshoz mindkét félnek pozitívan kell viszonyulni, és ez nem biztos, hogy egyik napról a másikra megtörténik majd. És ne feledjük, a kerékpáron sokkal sérülékenyebbek vagyunk.

Számítsunk rá, hogy az egyirányú utcák kereszteződésében az autóban nem biztos, hogy számít felbukkanásunkra a másik fél. Ne menjünk bele a játékba akkor se, ha valaki bosszankodik a lámpánál előre sorolásnál, és engedjük el a fülünk mellett, ha valaki üvölt, próbáljunk meg emberek maradni. A renitens viselkedés az utakon lehet, hogy vagánynak tűnik, de a jogosan feldühített szerencsétlen dugóba szorult emberfia majd az utánad két perccel jövő, szabályosan közlekedőn áll bosszút. Akinek egyszer letörik a tükrét, az talán örökre megutálja az összes kerékpárost.

Koncentráljunk továbbra is elsősorban a bizalmi elvre, de azért maradjunk szkeptikusak: közlekedési helyzetben mindig indulj ki abból, hogy a másik fél azt feltételezi, te szabályosan közlekedsz, de mindig számíts arra, hogy a másik fél esetleg nem így tesz. Nem biztos, hogy szándékosan, elképzelhető, hogy egyszerűen csak nem lát téged.

Hiába a módosítás, hogy a gyalogos nem veszélyeztetheti a kerékpárost, kerékpárút-járda kombinációján továbbra is nagyon figyelj a gyalogosokra, kutyákra, gyerekekre. (Arányosan iszonyú nagy a sebességkülönbség, sokkal nagyobb, mint az autós-kerékpáros összevetésben.) Sajnos ők nem számítanak rád, és ez tény, kénytelen vagy alkalmazkodni, még akkor is, ha neked van igazad (utóbbi elv érvényes a közúti közlekedésre is).

És nem utolsó sorban fontos, hogy tanulj meg kerékpározni! Ha bizonytalan vagy, akkor kerüld a veszélyes helyzeteket, a mások biztonsága érdekében is Légy tisztában képességeiddel, fejleszd őket, fokozatosan próbálj szert tenni egyre nagyobb rutinra, de semmiképpen ne élj vissza vele. Utóbbi olyan, mintha az, aki jól tud vezetni, kétszázzal száguldozna a körúton, csak mert ügyes. Ja, és ne felejts el sűrűn hátra nézni!

címkék: új kresz,  kresz,  szabályok,  gyalogos,  autós
montimi

Ahhoz hogy érdemben tudjunk vitatkozni majd javaslatokat tenni -kik a mindenható szabályok kitalálói ?--ismerni kellene 100%-osan a kerékpárosokra vonatkozó összes előírást. Etózt hol lehet egyben megtalálni. Gondolok a több évtizedes KÖHÉM rendeletekre aminek nagy része elavult vagy marhaság. pl. a villogás az szabályellenes-jól tudom? elő van írva a fényvisszaverő ruházat. eddig oké. de erre van egy megfelelő szabvány hogy mennyi négyzet cm. fényvisszaverő felületnek kell rajta lenni. ez viszont csak angolul ill. fizetős magyar honlapon érhető el. Hogyan lehet egy jármű sebességét szabályozni ha nem is előírás (kötelező tartozék) a kilométeróra ?Ez csak három kiragadott baromság. Ha végig nézzük amik ránk vonatkoznak akkor fogunk csak elhűlni.De ezt eddig egyben sehol sem láttam még. Szóval össze kéne szedni. Aztán neki esni. Majd a marhaságokat eljuttatni az illetékeseknek , hogy gondolkodjanak már el rajta. Akkor hajrá !! Előre :)

2011. 12. 13. 23:40